Reisdag, donderdag, 19 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu Reisdag, donderdag, 19 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu

Reisdag, donderdag, 19 februari 2015

Door: Trudie

Blijf op de hoogte en volg Trudie en Ronald

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Vandaag naar onze eindbestemming Cape Town, Kaapstad.
een tamelijk onrustige nacht gehad. Na een paar uur slaap werden we wakker in de tent door een knagend en rollend geluid. Kijken en zoeken met de zaklantaarn maar niets gevonden. Slapen dan maar weer. Maar na een poosje weer wakker schrikken door hetzelfde geluid, wat en waar zit of loopt iets in de tent. Wij bewegen, geluid stil. Wij stil, geluid is er weer. Nou dan toch maar weer proberen te slapen. De vogels blijven ook maar herrie maken, dan lijkt het wel of er een heigende bok achter mijn hoofd staat en steeds het "zuchtende" geluid van de nijlpaarden, waarvan ik hoop dat ze in het water blijven. Dan nog de gedachten aan de krokodillen maakt het onrustige gevoelcompleet. Heel blij dat het weer dag wordt. Onderweg naar Cape Town moeten we over een paar passen, wonderschoon en kunnen we er af en toe uit om een foto te trekken. We volgen route 62. Zien leuke dorpjes onderweg met weer veel nederlandse invloeden. Namen en bouw van de huizen. Het is vandaag gelukkig weer een heerlijke temperatuur van rond 25 graden met een heerlijke zonnetje. De bergen verdwijnen en zien we de graanschuren van Zuid Afrika verschijnen. Uitgestrekte velden bouwgrond. Ook veel koeien voor de melk en kaas industrie. Uiteindelijk zien we ook de Atlantische Oceaan. Prachtig. We rijden naar een kuststrook waar honderden pinguïns zijn. Wat een grappige beesten. We kunnen ze volop bewonderen en ook dassies lopen er rond. Je kunt er over een aangelegd plankier lopen en rondom kun je dan de pinguïns zien. Ze hebben er zelfs kleine afdakjes gemaakt om ze daar rustig te laten broeden. Te gek, pinguïns in Zuid Afrika. We rijden weer verder langseen sspectaculaire kustweg, heel hoog met naast je heel diep de beukende golven tegen de rotsen. We passeren plekken waar ze brandingplank rijden en vlaggen hangen die aangeven of er die dag haaien zijn gesignaleerd. Wat een andere wereld is het toch. Joop belt in de bus of de kabelbaan naar de Tafelberg open is. Hij denkt zelf van niet omdat er veel wolken boven hangen en dat betekend wind. Vaak veel wind waardoor de kabelbaan niet naar boven en beneden kan. Joop krijgt gelijk en dat is wel een domper, want daar moet je toch geweest zijn. Misschien morgen, we hebben nog 3 dagen. In de voorsteden zien we een brand in de bergen en helicopters met zakken water om te blussen. Ook als we Cape Town binnen rijden blijkt er op een berg vlakbij ons hotel ook een brand te zijn en wordt er met veel beli's geprobeert te blussen. We zien weer veel armoede in de town ships en zijn met z'n allen toch weer gescnokt. Na zoveel mooie lodges waarbij je in de natuur zat, nu weer middenin een stad. Wzt een cultuur schok.
tijdens ons di er horen we van Joop dat de weers vooruitzichten goed zijn en morgen om 07.30 uur vertrekken naar de Tafelberg. Het is prachtig om te zien hoe de stad aan de voet van deze berg ligt.