Cape Town, zondag 22 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu Cape Town, zondag 22 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu

Cape Town, zondag 22 februari 2015

Door: Trudie

Blijf op de hoogte en volg Trudie en Ronald

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Onze laatste vakantiedag is aangebroken. Na 3 heerlijke weken is het dan zover. We ontbijten en nu zelf controleren of onze koffers beneden staan en de bus in gaan. Alles verloopt prima en rond 09.00 uur vertrekken we uit Cape town om naar Duiker eiland te gaan. Joop vertelt ons over de mooie kustweg en valt stil. Hij schrikt want hij is de glazen vergeten voor de Fonkel wijn (champagne) die we gaan drinken bij Kaap de goede Hoop. Gelukkig hebben de dames achterin de bus plastic bekers zien liggen, opgelost wij zijn niet zo moeilijk.
Prachtige huizen zien we langs de kustweg, gebouwd tegen de bergwand. Om daar te komen hebben ze vaak een kleine
lift buiten of een soort treintje die ze naar boven en beneden kan brengen.
Het is druk op de smalle weg met veel fietsers, bysukkels,
zoals Joop ze noemt. Ook zien we weer brander
plankrijders (surfers).
De Hop on Hop off bus wordt een Toplessbus genoemd. Zo
leuk al die afrikaanse woorden. Verbranden door de zon op
het strand heet "aanbakken".
Een erg mooie route en we zitten te genieten.
We komen aan bij het vertrekpunt van de boot naar
Duikereiland. We schepen in en varen dicht onder kust naar
de rotsen waar enorm veel zeehonden zijn. Het is echt heel
leuk om ze van zo dichtbij te zien.
Als er genoeg foto's zijn gemaakt varen we weer terug en moeten door de branding wat weer lekker veel deining geeft, maar dit keer blijven we allemaal droog. We hebben nog tijd voor een bakje koffie en opnieuw weer genieten van het prachtige weer. Er zijn leuke kraampjes met veel souveniers en er worden nog veel tassen gekocht.
In de bus en op naar Kaap de goede Hoop. We komen bij het uitkijk punt waar we met een treintje naar boven kunnen en nog wat traptreden bedwingen en dan een adembenemend uitzicht. We hebben eerst nog een broodje gegeten, binnen! Er lopen bavianen rond die alles wat eetbaar is grijpen. Gelukkig heeft Joop ons daarvoor gewaarschuwd. Echter niet iedereen van de bezoekers is er attent opgemaakt en lopen onbevangen rond met hun etenswaren totdat de bavianen de aanval inzetten. Het is toch wel heel lachwekkend maar sneu voor degene die het overkomt. Je ziet dan de baviaan op een muurtje zitten met een broodje en ook nog een flesje cola erbij. Dat is dan wel lachwekkend.
Als iedereen lopend weer bij het beginpunt is gaat een deel van de groep met Joop wandelen langs een randje op de klif van de berg, over de berg en weer naar beneden naar Kaap de Goede Hoop!! Ik ga niet mee, ik zie de diepte van de traptreden te slecht. Met nog wat anderen gaan wij met de bus er naar toe. Wanneer de wandelaars zijn aangekomen drinken we een glaasje fonkelwijn op onze geweldige reis. Wat wel vervelend is dat Hanneke tijdens het wandelen gesfruikeld is en haar enkel heeft bezeerd. Ze houdt zich kranig en wordt verzorgd door de "verpleegkundigen" in de groep. Jammer dat de reis zo moet eindigen voor haar.
We zien nog de witte golven op zee die volgens de vertellingen de plaats aangeven waar de Indische oceaan met de Atlantische oceaan in elkaar overvloeien. Prachtig zo'n verhaal, we houden het zo.
Terug naar Cape Town waar we ons afscheids diner hebben op de 21e verdieping van een hotel wat tevens ook nog eens ronddraait met een prachtig uitzicht.
we komen vlakbij de Kaap in een file terecht en zien een helicopter boven een berg hangen. Later blijkt dat een man op de berg een hartstilstand heeft gehad en de reddingsploegen nu ter plaatse zijn.
Joop krijgt een telefoontje dat juist nu vanavond ce stroom vanaf 18.00 tot 20.00 uur verminderd zal worden. Als wij niet op tijd bij het hotel zijn kunnen we niet meer met de lift naar boven. We komen inderdaad rond 18.00 uur aan en moeten nog even wachten of het echt doorgaat. Het schijnt ook weleens gewoon toch niet te gebeuren. We hebben pech, de stroom gaat eraf. Dit zijn noodgedwongen maatregelen omdat er niet op tijd extra krachtcentrales zijn bijgebouwd. Ze zijn er nu wel volop mee bezig. Voor ons betekend het om dan naar het Waterfront te gaan en in kleinere groepjes iets te gaan eten. Joop vind het erg vervelend maar hij kan er niets aan doen. We eten met Anita
en Cor en om 21.00 uur vertrek naar het vliegveld. In de bus worden Venus de chauffeur en Joop onze fantastische reisleider bedankt en krijgen zij een envelop met inhoud.
joop begeleidt ins nog tot we door de douane zijn. Het wachten kan beginnen. Om 23.40 uur boarden en om 00.25 uur, maandag 23 februari 2015 stijgen we op. Wat een prachtige en bijzondere vakantie is het geweest. South Africa is een aanrader. Rond 11.00 uur landen we op Schiphol na een rustige vlucht.
We zeggen onze reisgenoten gedag en gaan door de deur waar Jens, Sven en Julian ons tegemoet rennen en ons omhelzen. Wat een moment! Marjolein met Maud op de arm en Jacobien en Jan-Willem staan ons ook op te wachten. Sanne is bij de andere opa en oma en zien we morgen. Wat een schitterende vakantie hebben we gehad! Dit neemt niemand ons ooit meer af, het zit in ons hart en in ons hoofd!