Cape Town, zaterdag 21 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu Cape Town, zaterdag 21 februari 2015 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Trudie en Ronald - WaarBenJij.nu

Cape Town, zaterdag 21 februari 2015

Door: Trudie

Blijf op de hoogte en volg Trudie en Ronald

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Vandaag wat kunnen uitslapen en om 09.00 uur gaan we ons tweede deel van de stadswandeling maken. We lopen naar een moslim wijk waar de woningen in vrolijke kleurtjes zijn geverfd. Blauw en roze, groen en geel. Wat opvalt is dat er om de paar straten een moskee gebouwd is. Dit is gekomen omdat de mensen hier veel en lang moesten werken en geen tijd hadden om dan naar een moskee ver te moeten lopen. Dan lopen we naar een fort dat gebouwd was aan zee, maar nu midden in de stad staat. Ook hier hebben de Hollanders de zee weten te bedwingen. Daarna kwamen er Engelsen. Nu is het als museum open gesteld voor het publiek. Vandaag wordt de binnenplaats ingericht voor een
openlucht concert en worden er sound checks gedaan. Erg
leuke muziek en we genieten ervan met een kopje koffie
erbij en in het zonnetje. We krijgen te horen dat Stef Bos
komt optreden en hij de 1e nederlander is die daar komt
optreden, zelfs de consul zal dit bijwonen. Jammer maar we
moeten verder. De bus brengt ons in Stellenbos. Een leuke
plaats die bestaat vanwege die wijn industrie. Veel
wijnranken langs de wegen en wijnhuizen waar je natuurlijk
wijn kunt gaan proeven en kopen. We gaan naar het
wijnhuis Fleur du Cap. Zij maken eigen wijnen maar ook
voor andere wijnhuizen. We krijgen een rondleiding en zien
duizenden wijnvaten van speciaal eikenhout uit europese
landen. Daar groeit het langzamer en is dan minder poreus.
we proeven 2 witte wijnen en 2 rode wijnen, glas vast
pakken en ronddraaien voor het boequet, ruiken en dan
ophet pallet (tong) om te proeven. Erg lekker en dan nog
een dessertwijn. Zalig. Daar hebben we ook maar een flesje
van meegenomen. Hierna kunnen we een poosje in
Stellenbos vertoeven. We gaan naar Ome Saamie se winkel.
Een winkel van sinkel. Zo leuk!! We rijden weer richting
Cape Town maar gaan eerst nog naar het Afrikaanse taalmonument. Ontworpen door Jan van Wijk en in 1975 onthuld. Een groot beton monument wat staat voor de erkenning van de talen van de 3 continenten, Afrika en Europa en Azie. Talen die het Afrikaans hebben beïnvloedt. Alles samen te laten komen en ineen te laten vloeien. Door
de open gedeeltes symboliseert het de mogelijkheid om de
talen bijeen te krijgen en samen te laten vloeien om
over de wereld te gaan. Ook de vlag van South Africa hierbij heeft de
volgende symbolen, het zwarte gedeelte staat voor de
zwarte bevolking, de gele lijnen voor de kleurlingen, het rode
vlak voor het bloed dat gevloeid heeft en de witte lijnen voor
de blanken bevolking, het groene vlak voor de natuur en het
blauwe gedeelte voor water, nodig voor alles. De vlag van
South Afrika! Hierna worden we weer
afgezet bij het Waterfront en gaan we nog maar eens eten
bij het Ankernet als de dag daarvoor met Hanneke, Anita en Cor. Er is buiten geen plek en we gaan dan maar even binnen zitten tot er plek is. Inmiddels is het hard gaan waaien en als we buiten zitten dan is het toch wel erg koud. We kunnen jammer genoeg niet binnen eten, alles is gereserveerd. We doen alles aan en om wat we bij ons hebben en hebben nog nooit zo snel gegeten. We hebben wel heel veel lol met Anita en Cor en Hanneke. Hierna gaan we weer met de taxi naar het botel en is de prijs ineens het dubbele. Beetje raar maar ook onze eigen schuld omdat we niet hebben opgelet of de meter wel aanstond. We moeten vanavond de koffer inpakken en alles in orde maken voor de reis naar huis. Morgen een lange dag naar Duiker eiland en Kaap de Goede Hoop. Vroeg naar bed en slapen dus, maar dat gaat niet lukken. Er is een verdieping lager een feest aan de gang en we dreunen ons bed uit. Na een paar boze telefoontjes naar de receptie stopt de muziek om 11.45 uur. Eindelijk slapen.